קול נשי ערבי פורץ דרך

מאמר מיוחד לכבוד יום האישה הבינלאומי על נשים ערביות ישראליות פורצות דרך:

האישה,  مَرَة מַרַה,  בעולם הערבי היא דמות עם פנים רבות. מצד אחד שחקנית מרכזית, נשים מובילות את הבית, את המשפחה, אמהות חזקות ומשפיעות שרבות מהן יוצאות לקריירות מרשימות אך מנגד יש את הצד השני, המסורתי, בו נשים סובלות ממעמד נמוך יותר בחברה ובכפרים, ממגבלות החברה הפטריארכלית שמקשה עליהם לפרוח ולא תמיד מצליחות לצאת מגבולות העיסוק הישן של גידול ילדים ודאגה למשפחה – عِيلِة עֵילֵה.

בתוך המרקם המורכב הזה, אנחנו חוגגים בשפה1 גם השנה את יום האישה בשמיני למרץ ורוצים לתת מקום ומרחב לקול נשי ערבי מוביל, פורץ דרך וחותר לשוויון שהנשים הללו מובילות בתחומי עניין שונים. 

הצטרפו אלינו לחגוג צמד נשים ערביות, מתחום התעשייה ומעולם התקשורת, שהן השראה לכולנו:

ג’וליה זהר

גם אם את שמה לא שמעתן, יכול להיות שאת הטחינה שלה, טחינת (א)לאַרְז, טעמתן. ג’וליה, שמכרה השנה את מפעל مصنع מַסְֿנַע הטחינה שלה תמורת עשרות מיליוני שקלים, לא מוכרת רק בזכות הטעם המשובח של הטחינה שלה. היא מוכרת בתור האישה היחידה שניהלה מפעל בסדר גודל כזה והצלחה שכזו, מפעל אותו הקים בעלה אַסְעַד לפני שנפטר, בעודה מורה במקצועה. מתוך היגון של האובדן של בעלה, ג’וליה הצליחה לא רק לשקם את המפעל אלא להגדיל את המכירות שלו, להפוך אותו להצלחה  نجاح נַגַ׳אח מסחררת ובדרך להתמודד עם מתקפה חסרת תקדים מצד גורמים בחברה הערבית, משום שבחרה לחרוט על דגל העסק שלה את ערכי השיוויון ותרמה לקהילה הלהט”בית הערבית בארץ.

ג’וליה היא דוגמה ומופת לנשים ערביות ישראליות, כאשת עסקים שצמחה יש מאין והצליחה להילחם גם באלו שניסו לפגוע בה, בראש מורם.

בואו ללמוד ערבית מדוברת ולגלות תרבות מרתקת בקורס הערבית השלם של שפה1 – נסו שיעור ערבית ראשון חינם >>

לוסי אהריש 

לוסי היא דוגמה מעניינת לדו קיום שמתקיים באישה אחת. היא אשת תקשורת سَيّدة إعْلَام סַיִדַת אִעְלַאם  מבריקה, מגישת חדשות וקריינית מבית ערבי בדימונה, שהתחנכה בבתי ספר דוברי עברית ושולטת בשפה הערבית והעברית על בוריה ויש שיאמרו ללא מבטא כלל בשתי השפות. היא שיקפה בהופעתה תמיד גשר בין העולמות ואף זכתה להדליק משואה על הנוכחות התקשורתית שלה תחת הכותרת של “ישראלים פורצי דרך”. היא עבדה בחדשות 10, רשת 13, קשת 12 ועוד שלל תחנות רדיו ותמיד היוותה קול שפוי של אחדות. גם בחייה הפרטיים, היא בחרה לשלב בין התרבויות ונישאה לשחקן צחי הלוי. למרות הביקורת מסביב, שניהם הוכיחו שלאהבה אין גבולות של שפה لُغَة לֻרַ׳ה , מוצא או מקום. השראה של אישה מבריקה שפרצה גבולות וצמחה בארץ בין ערבית ועברית ומה שביניהם.

יום האישה שמח, מעצים, ומלא בהשראה!

תגובות

להרשמה לקורס קוראים וכותבים ערבית בחינם והצטרפות לאתגר, מלאו פרטים: