איך שומרים על איכות הסביבה בעולם הערבי?

בחודש שעבר ציינו את יום כדור הארץ (الكرة الأرضيّة – אִלְכֻּרַה (א)לְאַרְדִֿיַה) (צויין ב-22 באפריל) ביותר מ-190 מדינות ברחבי העולם. בכל שנה נבחר נושא מרכזי סביבו מרוכזים אירועים וקמפיינים, כולם מוקדשים לאיכות הסביבה  جودة البيئة – גַ׳וְדַת (א)לְבִּיאַה), שיח בנושאים סביבתיים, חינוך שוק בנושא קיימות, מחזור ושמירה על הקיים ועוד ועוד. הנושא השנתי לשנת 2023 דן בצורך שלנו “להשקיע ולתת חזרה לכדור הארץ”. 

 בואו ללמוד ערבית ולחוות תרבות בקורס ערבית מדוברת אונליין >>

 

יום מיוחד לאיכות הסביבה

מקור היום והיוזמה הבינלאומית הוא מארה”ב (الولايات المتّحدة – אִלְוִלַאיַאת (אל)מֻתַّחִדַה) בשנות השבעים, שם הרים את הכפפה מושל מקומי מויסקונסין בשם גיילורד נלסון. אחרי אירועים חוזרים ונשנים של זיהום מים וזיהום אוויר (تلوّث الهواء – תַלַוֻّת׳ (א)לְהַוַא), נלסון הבין שהוא חייב לסחוף רבים אחריו לאותה מסקנה: להבנה שיש צורך מהותי וקריטי ברגולציות בנושא שמירה על הסביבה. קשה להאמין כיום שאז לא היתה מודעות לנושא, רק לפני חמישים שנה. מאז, הוקמו מועצות מקומיות ובינלאומיות ברחבי העולם שכולן עוסקות באספקטים שונים של שמירה על כדור הארץ, על מקורות המים הטבעיים (المصادر الطبيعية للمياه – אִלְמַסַֿאדִר (אל)טַבִּיעִיֶה לִלְמִיַאה), על האוויר הנקי, האדמה הטובה ועל בעלי החיים (الحيوانات – אִלְחַיְוַאנַאת) שחיים על כדור הארץ.

 

וממאקרו למיקרו, יצאנו לברר – מה הם הנושאים על סדר היום הסביבתי של המזרח התיכון ושל העולם הערבי?

1) מים, מים ושוב מים

התחממות כדור הארץ משפיעה על מקורות המים הטבעיים באיזור המזרח התיכון (الشرق الاوسطאִלשַרְק (א)לְאַוְסַט) ודורשת פתרונות יצירתיים כמו התפלת מים (تحلية المياه – תַחְלִיַת (א)לְמִיַאה), ייצוא וייבוא מים וקמפיינים סביבתיים לחסכון במים. בעיית במים בהחלט מורגשת באיזור מזרח התיכון שהוא חם באופן טבעי ונטול מאגרי מים באופן יחסי.

2) הטמפרטורות עולות משנה לשנה

חום קיצוני משפיע על החקלאות בצורה ישירה וגם משפיע על תכנון ובנייה בערים וכפרים. שיאי חום נשברים מדי שנה, וגם הקיץ שלפנינו מסמן את אותה מגמה. מדברים על קיץ עם ימים של למעלה מחמישים מעלות חום – (درجات حرارة – דַרַגַ׳את חַרַארַה)

איך מתמודדים עם זה בפועל? מבחינה ארכיטקטונית, במרחבים ציבוריים יש צורך בפתרונות הצללה וצינון כדי לשמור על איכות החיים של התושבים ויש צורך במודעות לחיסכון (تَوْفِير – תַוְפִיר) בחשמל כדי לא להגיע למצב בו אין חשמל לקרר בתים ומקומות עבודה. מבחינת חקלאות – (زراعة – זִרַאעַה), ישנו מתן דגש על גידולים שונים ושיטות טפטוף חדשניות, ייבוא ייבולים שונים ושימוש בטכנולוגיה לפתרונות יצירתיים להשקייה וגידול.

3) פינוי פסולת

התרבות הצרכנית העולמית שלנו מגדילה את ייצור האשפה משנה לשנה. תופעה שכמובן לא פוסחת גם על המזרח התיכון והעולם הערבי (العالم العربي – אִלְעַאלַם (א)לְעַרַבִּי). נוצרה בעייתיות בשטח, משום שיש צורך הולך וגודל בשטחים להטמעת והטמנת אשפה (زْبَالِة – זְבַּאלֵה), לצד יותר מיחזור והפרדת פסולת ומודעות לצרכנות ולבזבוז שגורר כמויות אשפה בלתי נגמרות. בישראל לדוגמה הושקו מספר יוזמות לצמצום פלסטיק (بْلَسْتِيك – בְּלַסְתִיכּ) בשנים האחרונות: הגברת השימוש ברב פעמי דרך השכרות קהילתיות של כלים, העברת מוסדות חינוך לשימוש בכלים רב-פעמיים או תשלום על שקיות פלסטיק ברשתות השיווק כדי להעלות מודעות לנושא.

 בואו להכיר את עיר הזבל של קהיר, שם ממחזרים את הפסולת של מצרים משנת 1940:

 

נכון, כדור הארץ צריך יותר מיום שמוקדש לו כדי לייצר תיקון של הרס של אלפי שנים. אבל אסור לנו לשכוח: כל צעד (خطوة – חֻ׳טְוֵה) קטן של כל אחד ואחת מאיתנו יוצר את ההבדל. הכוח לשמור על הכדור למעננו ולמען הדורות – (الأجيال – אִלְאַגְ׳יַאל) הבאים, בידינו.

 

רוצה ללמוד עוד על העולם הערבי ולדבר ערבית בביטחון?

הצטרפו עכשיו לקורס הערבית השלם של שפה1 ותתחילו לדבר את השפה ולחוות תרבות מרתקת.

נסו שיעור ראשון חינם. לפרטים והרשמה >>

ללמוד ערבית מדוברת אונליין

תגובות

להרשמה לקורס קוראים וכותבים ערבית בחינם והצטרפות לאתגר, מלאו פרטים: