מוסיקה (مُوسِيقَى – מוּסִיקַא) ערבית, פנים רבות לה, צלילים שונים לה ומקום מיוחד שמור לה בתרבות הערבית. כל מדינה ערבית והניואנסים שלה, דיוקים שהופכים את המוסיקה המקומית לייחודית רק לה. מעבר לשוני בין כל מקום ומדינה (دُولِة – דוֹלֵה), יש גם מכנה משותף השזור בגוֹני הקול: כלי נגינה בהם משתמשים כדי לייצר את הצלילים מלאי הרגש וגוֹני היופי והנחמה שמייחדים את המוסיקה הערבית.
יש לכלים הללו מקום של כבוד בתרבות הערבית בפרט ובעולם המוסיקה הבינלאומי – רבים מהכלים הללו אחראים להתפתחות מוזיקלית שהתרחשה מחוץ לעולם הערבי והשפיעו על היווצרות כלי נגינה (آلات موسيقيّة – אַאלַאת מוּסִיקִיֵה) שביססו את מעמדם ותפסו את מקומם ברחבי העולם בכל הז’אנרים – ממוסיקה קלאסית ועד מוסיקת עולם.
כלומדים ערבית מדוברת עם שפה1, מתמקדים גם בתרבות ערבית עשירה ומרתקת. בואו לגלות את הצלילים, השירים והאמנים הערבים – כולם מחכים לכם בקורס ערבית מדוברת אונליין >>
כלי הנגינה של המוסיקה הערבית
ליוון יש את הבוזוקי, לקונגו יש את תופי הבנג’ו ולאיטלקים יש את המנדולינה, אז אילו כלים נוכל למצוא בתרבות הערבית?
1) إلعود – אִלְעוּד (העוד):
כלי הנגינה הערבי המסורתי הכי מוכר ומזוהה עם המוסיקה הערבית ויש שיאמרו הקדום ביותר – יש לו אזכורים עוד במספטומיה ומצרים העתיקה, בממלכת אשור ואפילו רומא העתיקה. העוד הוא כלי מיתר עתיק עליו מנגנים בעזרת נוצה, העוד נקרא כך כי הוא עשוי מעץ והמילה עוד פירושה עץ (החומר הדומם). הוא נפוץ בכל רחבי העולם הערבי ומדינות הבלקן עד היום.
2) دربكة דֻרְבַּכֶּה דרבוכה:
כלי מסורתי בצורת כד שעשוי חרס, מתכת, ברזל עם פתח רחב עם עור או פלסטיק מתוח מעליו. משמעות שמו מגיעה מהפועל דַרְבַּכּ, “עשה רעש”. כלי התופים המסורתי נגיש לכל אחד עם קצב ולכן הוא נחשב לכלי עממי ואהוב הנפוץ במיוחד במזרח התיכון ובצפון אפריקה. הוא משמש לנגינה (عزف – עַזְף) וריקוד (رَقْص – רַקְסֿ), ויש לו משקל רב בעולם המוסיקה הערבית.
3) ناي נַאי חליל:
אין הרבה כלי נשיפה בעולם המוסיקה הערבית – יש יותר דגש על כלי הקשה וכלי מיתר. הנאי הוא כלי נשיפה קדום עם איזכורים עוד מימי מצרים העתיקה. הנאי עשוי בדרך כלל מקנה סוף ונפוץ בסגנונות מוסיקה ערבית, פרסית ובמיוחד טורקית עם הבדלים מינורים בצורה שלו בין סגנון לסגנון (أُسْلُوب – אֻסלוּבּ). צפו במורה עמית (משפה1) המנגן בנאי.
4) إلكمان אִלְכַּמַאן כינור:
למרות שהכינור הוא כלי מערבי שאף נחשב קלאסי – אין כמעט הרכב ערבי שלא מתהדר בכינור. במוסיקה המרוקאית יש את הכמנג’ה ורבאב הדומים לכינור, כלים אותם מכנים פעמים רבות כינור מרוקאי. כיוון המיתרים בכמנג’ה שונה מכיוון המיתרים של הכינור המערבי והוא כלי ייחודי וקדום שתרם להתפתחות כלים מערביים רבים.
5) إلقانون אִלְקַאנוּן קאנון:
כלי פריטה (آلات وتريّة – אַאלַאת וַתַרִיֵה) עליו מנגנים באמצעות אצבעונים שמרכיבים על שתי אצבעות. במוסיקה המסורתית הערבית הקאנון מכונה המלך של כלי הנגינה, אך לעומת העוד העממי הוא לא נחשב לכלי “של העם” עקב מחירו הגבוה והמיומנות הגבוהה הדרושה כדי לנגן בו. יש בו 78 מיתרים!
המוסיקה הערבית היא מוסיקה מופלאה, וכל אחד מוצא בה את היופי הגלום בלחנים ובקולות. מצרפים לכן ולכם המלצה משלנו לשיר קלאסי שאנחנו אוהבים במיוחד של פריד אל אטרש הענק: בַּנַאדִי עַלֵיכּ = אני קורא לך.
תוכלו לראות בו בפתיחה לשיר את כלי המוסיקה המייחדים את המוסיקה הערבית.
לשמוע מוסיקה ערבית ולהבין מה שרים
בואו לגלות תרבות ערבית מרתקת בקורס הערבית השלם של שפה1.
לומדים לדבר ערבית דרך חשיפה לתרבות עכשווית. נסו שיעור ערבית ראשון חינם >>
תגובות
אנה נג’סתי על אילכמאן תמניה שנה, כול אל זמן בישר (היתי) מתביישת
אלנאס אשמעיני משר’ולה אן אילכמאן. אנה לא בחיבק אילכמאן.
אנה בחיבק אל פסנתר . אל מוסיק תעמל אנה קוויס, מבסוטין וכמן אללבחר.