11 עובדות על עיד אל-אדֿחא שתרצו לדעת | ללמוד ערבית מדוברת ולחוות תרבות

בימים אלו חוגגים בעולם המוסלמי את עִיד (א)לְאַדְֿחַא (عيد الأضحى), חג הקורבן, המכונה גם החג הגדול. את החג חוגגים בסיום העלייה לרגל למכה, שהיא אחת מחמש מצוות היסוד באסלאם. בכל שנה עולים לרגל כ-3 מיליון מוסלמים. בסיום תהליך העלייה לרגל נוהגים לשחוט כבש כקורבן, כדי לציין את סיפור “עקדת ישמעאל” (إسماعيل) כפי שמסופר בקוראן. ברוב העולם המוסלמי מי שלא עולה לרגל חוגג על ידי כינוסים משפחתיים, תפילות במסגדים וקניית מתנות ובגדים חדשים.

חוויה תרבותית היא חלק בלתי נפרד מלמידת שפה. מי שרוצים ללמוד ערבית מדוברת עם שפה1, נחשפים במהלך קורס הערבית השלם למנהגים ומסורות שמרחיבים את הידע בשפה ונותנים ביטחון לדבר ערבית בשטף.

11 עובדות על עִיד (א)לְאַדְֿחַא שכל מי שרוצה ללמוד ערבית מדוברת צריך להכיר

  1. אדם מוסלמי חייב לפי הדת לעלות לרגל לעיר מכה פעם אחת בחייו.
  2. העליה לרגל מתרחשת בחודש ד’וּ (א)לְחִגַ’ה, (ذو الحجة) החודש האחרון של השנה המוסלמית
העלייה לרגל מפגישה את האדם עם חוויה רוחנית

 

  1. רק אנשים שהצליחו לחסוך כסף לעליה לרגל יכולים לממש את העליה. אי אפשר לקחת הלוואה ולעלות לרגל.
  2. העליה לרגל מפגישה את האדם עם חווייה רוחנית – הוא מתאחד עם עוד כשלושה מיליון מוסלמים מכל רחבי העולם שעולים לרגל באותה השנה. מי שחוזר מהחַג׳ מקבל את התואר: חַאג׳ (حاج).
ממנהגי החג: חגיגות משפחתיות וקניית מתנות ובגדים

 

  1. הממלכה הסעודית היא המדינה השומרת על המקומות הקדושים. לסעודים יש משרד ממשלתי ובראשו עומד שר – וַזִיר (א)לְחַג׳ (وزير الحج)(העלייה לרגל), שבסמכותו להנפיק מכסות לכל מדינה מוסלמית ולקבוע כמה אנשים יכולים להיכנס לסעודיה בכל שנה.
  2. סעודיה גם נושאת על עצמה את האתגר הגדול של אירוח שלושה מיליון איש בפרק זמן קצר של כשבועיים. להאכיל את כולם, להלין אותם, להעביר אותם ממקום למקום (בתהליך החג׳ יש מסלול העובר ב- 4 תחנות)

 

  1. מי שאינו מצליח לעלות לרגל למכה, חוגג בארצו 4 ימי חג (החג הגדול). המצווה הגדולה של החג היא לשחוט כבש, חַ׳רוּפ (خروف) מכאן שם החג עִיד (א)לְאַדְֿחַא (אַדְֿחַא-קורבן)
  2. המיתון מורגש גם כאן – בכל שנה מאמירים מחירי הכבשים, ולא קל לקיים את מנהג שחיטת הכבש.
ממצוות החג: שחיטת כבש ואכילתו, או תרומה לעניים

 

  1. בארצות אזרביג׳אן, קזחסטאן, גאורגיה ועוד, מגדלים עדרי כבשים במשך חצי שנה כדי למכור אותם בעִיד (א)לְאַדְֿחַא לכל העולם המוסלמי.
  2. הדרך להצלחה עוברת במכה – האמונה הרווחת היא שאם לא הולך לך בחיים/לא מצאת שידוך/לא הצלחת להביא ילדים לעולם/ ועוד, כדאי שתעלה לרגל וזה יפתח את החסימות בחייך.
4 ימים של סעודות וחגיגות

 

  1. אם יש לכם חלום לבקר בכעבה, כדאי שתדעו: רק מוסלמים יכולים להיכנס למכה ולקיים את החַג׳. עיתונאים מערביים נוהגים להתאסלם כדי שיוכלו להיכנס למכה ולתעד את החַג׳ בעיניים מערביות.

 

לסיום – נאחל כֻּל עַאם וּאִנְתוּ בְּחֵ׳יר (كل عام وانتو بخير) לכל מי שחוגג. מכירים עוד עובדות על עִיד (א)לְאַדְֿחַא, או על העליה לרגל למכה, שכדאי להכיר? מוזמנים לכתוב לנו בתגובות.

מוכנים להתחיל לדבר ערבית בשטף ובביטחון? נסו שיעור ראשון חינם ובואו ללמוד ערבית מדוברת >>

תגובות

להרשמה לקורס קוראים וכותבים ערבית בחינם והצטרפות לאתגר, מלאו פרטים: