צחוק והומור בתרבות הערבית

המצרי שהצחיק אותי – על גדול הקומיקאים בתרבות הערבית

איך הצליח שחקן מצרי (ممثل مصري – מֻמַתִ׳ל מַסְֿרִי), שלא חסך את דעתו על מדיניות ישראל לאורך השנים, להפוך להיות חביב הקהל הישראלי ולהצחיק רבים בארץ ובעולם במשך עשרות שנים? התשובה היא ככל הנראה, אותנטיות מתובלת בהמון הומור. לצחוק, כפי שאנחנו יודעים – יש יכולת להפיל חומות ולשבור מחסומים (كسر حواجز – כַּסֶר חַוַאגֶ׳ז)

לכבוד יום הצחוק העולמי, שנחגג השבוע ב-7 למאי, החלטנו להתחקות אחר פועלו של אחד מגדולי הקומיקאים במצרים ובמזרח התיכון (ובכלל בתרבות הערבית) – קומיקאי שהפך לסנסציה גם בישראל – עאדל אמאם (عادل إمام)

וב-23.5.23, נערוך שיעור ערבית מיוחד (וחינם) בזום, בו נדבר על הומור בתרבות הערבית ונתרגל ערבית מדוברת. לקבלת קישור לשיעור, יש להרשם מראש כאן >> 

צחוק בתרבות הערבית

 

רק רואים אותו וכבר בא לצחוק

אמאם, איש של צחוק (مزح – מַזֵח) והומור, השתתף במהלך חייו ביותר מ-100 סרטים והצגות (تمثيليات – תַמְתִ׳ילִיַאת), מספר חסר תקדים לכל הדעות. עשרות שנים כיכב על הבמה, וככל שעברו השנים הוא אף השתבח והדרישה של הקהל (جمهور – גֻ׳מהוּר) לראות אותו על המסך (على الشاشة – עַלַא (אל)שַאשַה) מעולם לא הפסיקה. הוא זכור בעיקר בשל הבעות הפנים הכובשות והמצחיקות שלו והכריזמה הנוטפת ממנו. מתוך אחת הביקורות שנכתבו עליו – “רק רואים את אמאם על המסך וכבר יש חשק לצחוק”.

בואו נחזור רגע אחורה, לרגע של נוסטלגיה – מישהו פה עוד זוכר את הסרטים הערביים של יום שישי  (يوم الجمعة – יוֹם אֵלְגֻ׳מְעַה)

זו היתה חגיגה שבועית של השפה והתרבות הערבית בימים שלא היו אלפי ערוצים לבחור מהם ובטח לא רשת אינטרנט להוריד ממנה את הסרט המועדף עלייך. אמאם ללא ספק כיכב בימי שישי בבתים רבים בישראל וגם אם רבים לא מכירים את שמו – מראה פניו בטוח יזכיר נשכחות. 

 

סאטירה וביקורת חברתית

כאמור, למרות שתמיד הביע את דעתו בנושא ישראל, הוא גם לא חסך בביקורת נגד החמאס ותמיד ידע להביע את דעתו בכבוד לכל הצדדים. הוכחה לכך היא שגם דובר צה”ל וגם משרד החוץ בירכו אותו כידיד לכבוד יום ההולדת השמונים שלו, יש דברים שהם מעבר לכל סכסוך מדיני, והאמנות שלו הצליחה לגעת בכולם. האמת שלו נגעה גם בפעילות שלו במצרים, לעיתים יצא נגד המשטר והסתבך ותמיד פעל בעד העם והאנשים הפשוטים. הוא דאג להיות פעיל חברתי באותה מידה שבה בחר להיות שחקן.

אמאם המשיך להופיע גם בגיל 82, הוציא קומדיות חדשות למסכים והשתתף בריאיונות רבים בטלוויזיה. אחד הסיפורים המפורסמים לגבי אמאם הוא הצורה בה הצליח לחמוק ממאסר לאחר שהצגת סאטירה בה כיכב הצליחה לעצבן מנהיגים בקרב ממשלת מצרים שלא צחקו כמו כל השאר, על חשבונם. הוא הואשם, הורשע אך זכה בערעור החוזר.

ללמוד ערבית מדוברת עם שפה1

 

המסע שלו אל לב התרבות הערבית

בראיון איתו משנת 2018 סיפר אמאם על הפעם הראשונה בה התאהב בקולנוע (سِينَمَا – סִינַמַא) ורצה גם הוא לעמוד מול קהל ולהצחיק אנשים: “בטיול עם אמי ברחוב ראיתי בניין גדול עליו היה כתוב צמד המילים בית קולנוע. כל מי שיצא משם קרן מאושר ומצחוק וגם אני רציתי להיות בפנים, לדעת מה קורה שם. זו הייתה הפעם הראשונה שהקסם (سِحْر- סִחְר) של הקולנוע נגלה אליי, עוד לפני שראיתי סרט אחד אפילו.” בהמשך לכך סיפר אמאם שאמו כלל לא התרגשה מכך שהוא נשבה בקסמי הקולנוע ולא נתנה לו להיכנס. עברו כמה שנים עד שגדל ונכנס שוב לאותו בית קולנוע, אז התחיל בעצם המסע שלו אל חזית הבמה והתרבות הערבית עד למותו באוקטובר 2022.

 

בקורס הערבית השלם, הקדשנו יחידת לימוד שלמה להומור וסאטירה בתרבות הערבית. הצטרפו היום לקורס במחיר חד-פעמי של 750 ש”ח ותוכלו ללמוד בקצב שלכם שפה ותרבות ערבית. לפרטים נוספים והצטרפות לקורס >>

 

נתראה ביום ג’, 23.5 בשיעור הערבית הגדול:

תגובות

להרשמה לקורס קוראים וכותבים ערבית בחינם והצטרפות לאתגר, מלאו פרטים: