עשו היסטוריה! ממציאים ערביים ששינו את העולם

כל אחד מאיתנו יכול בקלות לשלוף את השם של ממציאי הטלפון (هاتف הַאתֵף), המטוס (طَيَّارَة טַיַארַה) או הפניצילין, ובצורה גורפת, האישים הללו הם בדרך כלל שמות ודמויות אירופאיות מתקופות שונות, שקיבלו את הכבוד המגיע להם ולהן. 

אך למעשה, לעולם הערבי יש סוללת ממציאים והמצאות לא פחות מכובדת שאת רובה אנחנו לא מכירים, רובם פרצו את גבולות התרבות הערבית ומשפיעים עד היום על החיים של כולנו. 

ללמוד ערבית מדוברת זה לא רק שפה. בקורס הערבית השלם של שפה1 תגלו גם תרבות ערבית עשירה ומרתקת. הדרך שלך לשליטה בערבית מתחילה כאן >>

היום בחרנו לספר על שלוש דמויות מעניינות (شخصيات مثيرة שַחְ׳סִֿיַאת מֻתִ׳ירַה) בעולם הערבי ובכלל, ששינו את פני ההיסטוריה (غيروا التاريخ רַ׳יַרוּ (אל)תַארִיח) – הפעם בתחומי מדע ואקדמיה:

מֻחמד אבן מוסא (א)לחַ’וַארִיזְמִי –  אבי האלגברה:

הידעתם שהמושג אלגוריתם השגור בפינו, הגיע במקור משם המשפחה אַלחַ’וַארִיזְמִי שבתעתיק לשפה האנגלית שינה צורה והתגלגל למילה שאנחנו מכירים כיום? אַלחַ’וַארִיזְמִי אחראי לפיתוח האלגוריתם ולפיתוח המושגים טריגונומטריה, אסטרונומיה, ואפילו גאוגרפיה – הוא נחשב לאיש שהעסיק 70 חוקרים במשימה של פיתוח המפה הגיאוגרפית הראשונה בעולם! 

השיטה שלו לפתרון משוואות הובילה לפיתוחה של האלגברה ואנחנו בטוחים שיש כמה תלמידים (تلاميذ תַלַאמִיד׳) מתקשים שיכעסו עליו עד היום על כך שהמציא את המשוואה הריבועית. 

למרות ששפת האם (لغة امّ לֻרַ׳ת אֻם) של אַלחַ’וַארִיזְמִי היתה פרסית ומשפחתו התגוררה באיזור בגדד עד יום מותו, את כתביו ועבודתו הוא בחר לכתוב בשפה הערבית, כתבים שתורגמו לשפה הלטינית והובילו להתפתחות המדעים (عُلوم עֻלוּם) באירופה.

 

פַאטִמה (א)לְפַהְרי, מייסדת האוניברסיטה הראשונה:

דמות פורצת דרך בתרבות הערבית. למרות שרבות מהאוניברסיטאות המובילות בעולם כיום נמצאות ביבשת אירופה וצפון אמריקה, האוניברסיטה جَامْعَة גַ׳אמְעַה הראשונה בעולם אוניברסיטת (א)לְקַרַוִיִין, התחילה את דרכה בעיירה פֶס במרוקו בשנת 859. האוניברסיטה הראשונה למעשה התחילה בתור פרויקט החיים של צמד אחיות (خوات חַ׳וַאת), מַרְיַם ופַאטִמה. 

המוסד האקדמי קיים עד היום ובשנות השישים של המאה הקודמת הפך לאוניברסיטה הלאומית של מרוקו. בזכות ההישרדות רבת השנים של המוסד הלימודי, הוא זכה בשיא גינס בתור האוניברסיטה העתיקה ביותר בעולם שעדיין קיים וזכה גם להכרה על ידי אונסק”ו. 

אוניברסיטת (א)לְקַרַוִיִין התחילה את דרכה בתור מרכז תפילה ומסגד והתגלגלה למרכז לימודים גבוהים שלימד לימודי אסלאם לצד רפואה (طبّ טִבּ), מתמטיקה, אסטרונומיה ועוד. 

 

אִבֶּן סִינַא – ממציא, מדען, רופא ופילוסוף:

חלוץ הארמותרפיה שעל שמו חתומים גילוי השמנים האתריים ושימושם לרפואה ומדע, הפך להיות רופא (طَبِيب טַבִּיבּ) כבר בגיל 18. כבר מגיל פעוט הדגים יכולות לימודיות ואינטלקטואליות ברמה גבוהה מהרגיל. אִבֶּן סִינַא נחשב לגדולי המדענים בעולם הערבי ובעולם הרפואה, אם לא הגדול בדורו. מעבר ליכולות הרפואה והמדע שלו, היה גם פילוסוף שדן בנושאים בהם היה מתח בין המדע לבין החברה המסורתית באותה העת. 

נאמר שהוא כתב כ-500 ספרים (كُتُب כֻּתֻבּ) אבל המפורסם ביותר הוא “קאנון הרפואה”: ספר בן 14 כרכים, שממיין ומגדיר מחלות, גורמים וסימפטומים בצורה שלא הייתה קיימת לפניו. בספר זה נמצא פירוט של תרופות שונות עבורן ביאר מושגים שלא היו ידועים אז. למשל, העובדה ששחפת היא מחלה מדבקת, סוגיה שמדענים אירופאים חלקו עליה וכמובן טעו. הוא גם הביא לראשונה להבנה של מחלת הסוכרת ותסמיניה המורכבים. 

הספר תורגם ללטינית ועשרות שפות אחרות במהלך השנים, אפילו עברית, ונחשב לטקסט חדשני ופורץ דרך.

מכירים עוד דמויות פורצות דרך מהתרבות הערבית? ספרו לנו עליהן בתגובות.

 

העולם הערבי, שפה ותרבות – בקורס ערבית אונליין

קורס הערבית השלם של שפה1 חושף אותך למאות שעות תוכן בנושא שפה, תרבות ערבית והעולם הערבי: שירים, סיפורי עם, קטעי סאטירה, פודקאסטים ועוד.

נסו שיעור ראשון בחינם >>

תגובות

    1. על פי ויקיפדיה:
      ” המילה אלגברה נלקחה מספר אחר שלו (של מֻחמד אבן מוסא (א)לחַ’וַארִיזְמִי הנ”ל) – “חיסאב אל-ג’אבר ואל-מוקאבלה”. על פי הספר, פעולת ההשלמה, אל-ג’אבר, היא אחת משתי הפעולות שניתן לבצע על משוואה על מנת לפשט אותה.

להרשמה לקורס קוראים וכותבים ערבית בחינם והצטרפות לאתגר, מלאו פרטים: