מנהגי הרמדאן – הזמן לנקות גוף, נפש ונשמה

אנחנו מכירים את צום הרמדאן על צורתו הגשמית, כצום שלוקח עליו כל מוסלמי ומוסלמית מאמינים. צום של חודש שנערך מזריחת השמש ועד שקיעתה. מדי ערב, כאשר שומעים את הקריאה לתפילת ערבית שהיא תפילת  المغرب – (א)למַרְ׳רֶבּ – שוברים את הצום. אחד ממנהגי הרמדאן הוא ארוחת שבירת הצום נקראת (א)לְאִפְטַאר ונהוג לאכול אותה עם משפחה וחברים. החג המסיים את חודש הצום נקרא: עִיד (א)לְפִטֶר, והוא נמשך 3 ימים.

בואו לגלות תרבות ערבית עשירה ומרתקת בקורס ערבית מדוברת אונליין >>

אחד ממנהגי הרמדאן הוא ארוחת שבירת הצום נקראת (א)לְאִפְטַאר
إفطار – אִפְטַאר – ארוחת שבירת הצום

מנהגי רמדאן שמקדמים ניקיון

כשנכנסים לעובי הקורה של מנהגי הרמדאן, מתגלה מימד עמוק יותר של צום הרמדאן שעוסק בניקיון تَنْظِيف – תַנְזִֿ׳יף – פיזי ונפשי. ממד של היפטרות מרגשות ועיסוקים שליליים. או במילים אחרות – ניקוי רעלים מנטלי.

מה הם כללי הצום – صيام – סִֿיַאם?

הימנעות מוחלטת ממים, אוכל ומין משעת הזריחה ועד רדת החמה. כמו כן, נוהגים להתרחק מכל הגורמים שהאסלאם מתאר בתור חטאים – כמו רדיפה אחר האגו והיצר, שקרים ובגידות, לגלוג, רכילות, כעס וקנאה.

 

העיסוק של כל אדם בחודש לא נותר רק בגדר הימנעות, אלא גם ביוזמה ופעולה – פיוס, שלום – سلام – סַלַאם. בין הפעולות המבורכות מקיימים פיוס בין משפחות וחברים וגם עושים תרומה ועזרה לנזקקים. במהלך הצום יש ויתור על מנהגים קלוקלים בעיני האסלאם כמו שתייה חריפה, עישון והגזמה בצריכה של קפאין. יש אפילו מנהג שמרגיש כמו מנהגי פסח – ניקיון ואוורור הבית והיפטרות מחפצים מיותרים. 

מנהגי רמדאן - הגוף והנפש מרגישים התעלות

מה קורה לגוף בזמן צום הרמדאן?

שלושים יום של מסלול ניקיון וגמילה מספקים הקבלה בין הפיזי לנפשי. מה הכוונה?

בתחילת הצום, הגוף והנפש מתענים – העייפות קשה כי היום והלילה מתהפכים וקשה לעבוד, לתפקד וללמוד במשך היום בצום מלא. מי שמעשנים עוברים גמילה מסיגריות שהיא אף פעם לא פשוטה.

 

אחרי שעוברים את עשרת הימים הראשונים של הצום, הגוף והנפש מתחילים להתרגל ולחוות התעלות. הכל נהיה קל יותר ופשוט יותר. במקביל מכוונים את הנפש לעשיית טוב, לסליחות – سَمَاح -סַמַאח, והגוף גם מגיב בהתאם. 

 

בשליש האחרון של הצום, הצמים מספרים על תחושות התעלות של ניקיון הרוח. יש פחות התעסקות בתפל ויותר צלילות מחשבתית ומתוארות חוויות של חושים חדים יותר לצד חשיבה חדה וממוקדת.

 

אצל אדם בריא, הגוף מרוויח מהצום בצורה של ירידה בלחץ דם, בריאות לבבית, ניקיון הקיבה ועוד. מצד שני – הנפש גם “צמה”, נמנעת מרע ומשליליות ומתבצע ניקיון כפול, מבפנים ומבחוץ.

חיזוק קשרים בינאישיים זה עוד ממד יפה שמיטיב עם הנפש בזמן הרמדאן וחלק בלתי נפרד ממנהגי הרמדאן. חווים פחות בדידות וניכור חברתי כאשר יש את המפגש הלילי סביב שולחן ה-إفطار – אִפְטַאר, מדי לילה. מפגשים תכופים בתפילות ובארוחות, ביקורים עם שכנים ומשפחה, כל אלו מרוממים את הנפש ויוצרים איזון שנשאר עם הצמים עוד זמן רב אחרי שהסתיימו מנהגי הרמדאן, ננעלים אירועי החג והצום. 

 

אנחנו מאחלים לצמים רמדאן כרים – رَمَضَان كَرِيم

רַמַדַֿ׳אן כַּרִים – וצום יעיל!

 

ללמוד לדבר ערבית בביטחון – כבר מהשיעור הראשון!

ללמוד ערבית מדוברת אונליין

תגובות

להרשמה לקורס קוראים וכותבים ערבית בחינם והצטרפות לאתגר, מלאו פרטים: